Żegnaj szkoło! Teraz dopiero będzie wesoło – czyli o tym w co i czym się bawić w wakacje.

“Od zabawy zaczyna się postęp.”
– Antoni Kępiński

W końcu nadszedł ten dzień – zakończenie roku szkolnego i początek wyczekiwanych wakacji.
Na następne dwa miesiące podręczniki szkolne zostaną schowane głęboko do szafy, a na plan pierwszy przed naukę wysunie się ZABAWA.
Wszyscy znamy to pojęcie, ale czym właściwie jest ZABAWA i jaką rolę odgrywa ona w rozwoju naszego dziecka?

Czym dla dziecka jest zabawa.

Zabawa to coś, co przychodzi dzieciom naturalnie.
Rozumie się przez nią wszystko to, co dziecko robi z własnej woli i dla własnej przyjemności. Nie liczy się tutaj efekt, nie zawsze można tu określić jakiś konkretny cel, ważny jest bowiem sam proces, proces pełen spontaniczności i otwartości na eksperymenty. Być może dlatego dorosłym czasem wydaje się, że zabawa nie wnosi w życie żadnej korzyści. Bo jaką wartość może przynieść człowiekowi grzebanie patykiem w piasku, albo przekładanie z kupki na kupę zebranych wcześniej kamyków? A jednak to wszystko wnosi w życie człowieka wartość i to wartość ogromną.

Wpływ zabawy na rozwój człowieka.

Zabawa wpływa na rozwój małego człowieka w sposób bezcenny. Jest dla niego formą poznawania świata, uczy go funkcjonowania w społeczeństwie – czyli de facto przygotowuje do dorosłości. Zabawa w sposób szczególny stymuluje też rozwój. Ale to nie wszystko. W badaniach naukowych udowodniono, że dzieci, którym uniemożliwia się zabawę, lub ogranicza czas jej trwania, mogą mieć w życiu dorosłym trudności z adaptacją społeczną. Dlatego tak ważne jest, aby opiekunowie zadbali o dobre warunki do zabawy dla swoich dzieci, dawali im na nią czas i nie wywierali na nich w tej kwestii żadnej presji.

W co i czym najlepiej się bawić?

Choć zabawa jest czynnością spontaniczną, to może ona przybierać różne formy, w zależności od tego, w jakim wieku jest bawiące się dziecko i na jaką zabawę aktualnie ma ochotę. Ważne jest, aby zabawa była aktywnością dobrowolną – wtedy ma sens i jest dla dzieci atrakcyjna, a także spełnia swoją, wspomnianą już wyżej, bezcenną w ich rozwoju rolę. Jest wiele rodzajów zabaw, w które warto włączać od czasu do czasu przeznaczone do tego celu zabawki.

Poniżej omówimy kilka z nich:

ZABAWY KONSTRUKCYJNE

To zabawy kreatywne, podczas których dziecko zajmuje się szeroko pojętym “tworzeniem”. Tutaj wykorzystuje się rozmaite akcesoria, zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu i barwy. Warto zaznaczyć, że czym więcej dajemy tu opcji do wyboru, tym lepszy ma to wpływ na rozwój dziecka. Znakomitymi przykładami zabaw konstrukcyjnych są: zabawa w piaskownicy i lepienie babek z piasku; rysowanie i malowanie, czy też tworzenie figur z papier-mâché. Świetnym pomysłem są też, nieco bardziej nowoczesne, kreatywne wyzwania, dawno już pokochane przez dzieci. Zaliczają się do nich na przykład zabawy w tworzenie własnych, unikatowych slimów. Zabawa w tworzenie własnego, oryginalnego SLIME jest niezwykle kreatywna. Można w niej zastosować całą gamę przeznaczonych do tego celu produktów, takich jak, dostępne w sklepie TUBAN kolorowe KLEJE PVA, AKTYWATOR do slime i dodatki, do których zalicza się brokat, aromat, styropianowe kuleczki czy też barwniki. Warto wspomnieć, że kleje PVA marki TUBAN nadają się nie tylko do tworzenia slimów, ale też do wielu innych prac plastycznych, jak choćby do lubianego przez dzieci kreatywnego wyzwania jakim jest tworzenie niesamowitych kolaży. Są one bowiem barwne, a niektóre z nich są wzbogacone o brokat, przez co świetnie się nadają do dekoracji. Innym oryginalnym pomysłem zabawy konstrukcyjnej jest tworzenie trójwymiarowych figurek z żelu.

plej-pva

Firma TUBAN stworzyła do tego celu specjalne zestawy, w których znajdują się kolorowe tubki z żelem, aktywator, a w niektórych zestawach, także akwaria do przechowywania stworzonych dzieł. I tak na przykład zestaw TUBI JELLY PIRACI zawiera aż 6 żelowych, kolorowych płynów o pojemności 150 ml, szablony z “pirackimi” motywami, aktywator, wodne kryształki, miskę i akwarium do przechowywania gotowych figurek. Zabawa takim zestawem rozwija zdolności manualne dziecka, ale też jego wyobraźnię, która jest jednym z ważniejszych elementów zrównoważonego rozwoju.

tubi jelly

ZABAWY RUCHOWE.

Szczególnie popularne latem zabawy ruchowe mają kilka zalet. Poza tym, że są źródłem ogromnej radości, bo w czasie ruchu uwalniają się endorfiny (popularnie zwane hormonami szczęścia), to jeszcze rozwijają dziecko fizycznie i minimalizują ryzyko chorób kręgosłupa, tak popularnych w dzisiejszych “komputerowych” czasach. Poza tym, jak choćby wszelkie zabawy w grę w piłkę, znakomicie integrują ze sobą dzieci i pomagają im nawiązywać nowe znajomości.

Każdy wie, że do zabawy ruchowej wystarczają właściwie własne nogi (i dobre buty). Jednym z ulubionych zabaw już dwuletnich dzieci jest zwykłe bieganie tam i z powrotem, bez żadnego konkretnego celu. Jest jednak wiele produktów, które przeznaczone są do zabaw ruchowych. Rower, skakanka, hulajnoga – to zabawki,
do których każde dziecko powinno mieć stały dostęp, aby przynajmniej od czasu do czasu móc z nich korzystać. Bardzo dobrym pomysłem na ruch na świeżym powietrzu jest, znana od lat i od lat tak samo kochana, zabawa w DUŻE BAŃKI MYDLANE. Tworzenie takich baniek angażuje całe ciało, wymaga koordynacji wzrokowo-ruchowej i nabycia pewnych specjalnych umiejętności. Warto zadbać tutaj o odpowiedni płyn do dużych baniek, który będzie na tyle wytrzymały, aby nie zniechęcał do rozwoju tych umiejętności, a wręcz przeciwnie – aby pozwalał tworzyć tak zachwycające bańki, żeby chciało się ich tworzyć jeszcze i jeszcze więcej. I tak do robienia dużych baniek mydlanych znakomicie nadaje się kultowy już płyn TUBAN, ale też akcesoria tej samej firmy. Warto tu wspomnieć obręcze do baniek, czy też 50- centymetrowe sznurki, które umożliwiają każdemu, nawet kompletnemu laikowi w temacie puszczania baniek, na tworzenie wielkich bańkowych dzieł.

 

ZABAWY DYDAKTYCZNE

Zabawy dydaktyczne to takie zabawy, podczas których dziecko czegoś konkretnego się uczy. Takie zabawy pobudzają jego rozwój umysłowy i zalicza się do nich wszelkie wyzwania związane w rozwiązywaniem zadań czy łamigłówek. Dzieci muszą tu na przykład posegregować jakieś przedmioty czy coś do siebie dopasować. Świetnym przykładem mogą być tu gry planszowe, które uczą zdrowej rywalizacji oraz przestrzegania reguł gry. Ten rodzaj spędzania czasu rozwija w dzieciach umiejętności społeczne i świetnie przygotowuje je do dorosłości. Świat dorosłych to przecież świat zakazów, nakazów i konieczności przestrzegania ustalonych przez społeczeństwo “reguł gry”, dlatego warto nasze dzieci zaznajamiać z tym już w dzieciństwie, aby łatwiej im było odnaleźć się w tym świecie w przyszłości.

ZABAWY W ODGRYWANIE RÓL

Jednym z ulubionych zabaw naszych milusińskich są zabawy w odgrywanie ról. Polega ona tym, że dzieci podglądają dorosłych i próbują ich naśladować. Kto z nas nie zna choć jednego dziecka, który chciałoby zostać strażakiem, policjantem czy lekarzem? W swoich wyborach dzieci często kierują się przykładami ze swojego otoczenia i pragną wcielać się w zabawie w te role, w jakich widzą na co dzień swoich bliskich, na przykład rodziców. Na rynku dostępnych jest wiele zabawek przeznaczonych do zabawy w odgrywanie ról. Można nabyć całe zestawy związane z konkretną rolą społeczną, jak na przykład mały weterynarz czy mały lekarz. Wśród dziewczynek dużą popularnością cieszą się zabawy w salon piękności. Firma TUBAN do tej konkretnie zabawy stworzyła coś wyjątkowego. To skierowana do dzieci fantastyczna seria lakierów do malowania paznokci TUBI GLAM.

 

Lakier do paznokci firmy TUBAN ma wiele zalet. Po pierwsze jest on dostępny w kilku przepięknych kolorach i znakomicie wygląda na paznokciach. Po drugie, zmywa się za pomocą jedynie ciepłej wody, co niezwykle ułatwia zabawę i czyni ją bezpieczną dla zdrowia dzieci. Po trzecie natomiast, wzbogacony został o gorzki smak, który skutecznie zniechęca dzieci do obgryzania paznokci. Można więc z czystym sumieniem wyposażyć salon piękności naszych dzieci w całą serię lakierów TUBI GLAM, co zagwarantuje im świetną zabawę na wiele godzin.

Wakacje to dla naszych dzieci przede wszystkim okres ZABAWY. Dajmy im na nią czas i przestrzeń,
a zobaczymy jak pozytywnie wpłynie ona na nie i przygotuje do następnego, ciężkiego roku nabywania przez nie nowej wiedzy.

 

Źródła:
https://pieknoumyslu.com/zabawa-znaczenie-dla-rozwoju/
https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy.pdf
http://www.neurocentrum.pl/dcten/wp-content/uploads/mac_a1p.pdf
https://pl.wikipedia.org/wiki/Teoria_zabawy_wed%C5%82ug_Piageta#:~:text=Teoria%20zabawy%20wed%C5%82ug%20Piageta%20%E2%80%93%20teoria,rozwoju%20dziecka%20obserwuj%C4%85c%20jego%20zabaw%C4%99.