Zabawy sensoryczne – wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawę.

Zabawy sensoryczne – wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawę

Dziecko poznaje świat poprzez zmysły. Odczuwanie tego, co dzieje się dookoła, jest dla nas dorosłych, czymś zupełnie naturalnym. Tymczasem niewiele osób ma świadomość, jak ogromnym wyzwaniem dla małego człowieka jest bycie wystawionym na działanie tak wielu otaczających je bodźców. Podczas pierwszych lat życia mózg dziecka dopiero uczy się odbierać bodźce oraz je identyfikować. U niektórych dzieci proces ten nie przebiega prawidłowo i mówimy wtedy o wystąpieniu zaburzeń Integracji Sensorycznej (SI).

Czym są zaburzenia SI?

Zaburzenia SI powodują u dziecka dysfunkcje w odbiorze bodźców oraz ich przetwarzaniu. Często są diagnozowane u dzieci z autyzmem, porażeniem mózgowym czy nadpobudliwością psychoruchową, choć nie muszą współistnieć z tymi problemami. Dzieci z zaburzeniami SI mogą mieć trudności z koncentracją i nauką, ale także samodzielnością czy rozwojem społecznym. Stąd też terapia SI pomaga zrozumieć i uporządkować odbierane bodźce. Uczy także dziecko, jak odpowiednio na nie reagować. Ten rodzaj terapii opiera się na pracy ze zmysłami, takimi jak dotyk, wzrok, węch, smak, ale także równowaga czy propriocepcja (zmysłu położenia własnego ciała).

Zabawy sensoryczne

Jedną z najlepszych, o ile nie najlepszą, metodą wspierania dzieci w prawidłowym rozwoju jest zabawa. Zajęcia sensoryczne pomagają dzieciom rozwijać procesy poznawcze, budzą w najmłodszych ciekawość świata i kreatywność. Powinny stać się częścią codziennych zabaw, ale mogą także stanowić wsparcie w terapii zaburzeń SI. Co ważne, można z łatwością zorganizować je w domu. Oto kilka naszych propozycji.

Multisensoryczna pianka SHOCK!

To multisensoryczny pianko-żel, który pozwala stymulować kilka zmysłów naraz. Po aplikacji wystarczy rozetrzeć produkt w dłoniach. Zaczyna delikatnie strzelać, co jest nie tylko odczuwalne, ale także słyszalne. Mamy do wyboru kilka owocowych zapachów, które pozwalają zaangażować w zabawę także zmysł powonienia. Produkt jest w pełni bezpieczny dla delikatnej skóry dziecka, nawilża i działa chłodząco. Pianko-żel pozwoli wprowadzić w otoczenie dziecka nowe bodźce poprzez zabawę.

Malowanie w kąpieli

Zabawy sensoryczne doskonale sprawdzą się także w kąpieli. Nie tylko uprzyjemnią dziecku codzienny rytuał, ale będą też świetnym sposobem, by dać upust dziecięcej wyobraźni. Do tego celu świetnie nadają się Tubi Pianki Kreatywne. Można nimi malować po ciele z zamkniętymi oczami i potem odgadywać kształty, stymulując tym samym rozwój zmysłu dotyku. Dziecko może samodzielnie malować także palcami np. po powierzchni wanny. Pianki są bezpieczne i zmywalne za pomocą wody. Nie brudzą na stałe wanny czy prysznica a dodatkowo mają właściwości emoliencyjne i skóra po ich użyciu jest dobrze nawilżona. Mamy do wyboru 5 różnych kolorów, które możemy mieszać i tworzyć z ich pomocą kąpielowe arcydzieła. Nadają się także jako dodatek do innej zabawki sensorycznej, czyli slime’a. Po dodaniu Tubi Pianki Kreatywnej do slime otrzymamy zachwycająco puszystą jego wersję, czyli FLUFFY SLIME.

Slime o różnych teksturach

Jedną z najpopularniejszych zabawek sensorycznych jest oczywiście slime. Dzieci uwielbiają formować ciągnącą masę między palcami, a także dodawać do niej rozmaite dodatki. Taki slime można zrobić samodzielnie w domu, o ile tylko zdecydujemy się na bezpieczne dla dzieci półprodukty od sprawdzonego producenta. Nasze — czyli slime’y Tuban — mają mnóstwo kolorów, a ich skład nie zawiera substancji drażniących. Niezależnie od tego, czy wybierzemy gotowego slime’a, czy zdecydujemy się zrobić go samodzielnie, warto poeksperymentować z dodatkami, które nadadzą masie zupełnie inną teksturę i konsystencję. Świetnie sprawdzą się produkty dedykowane do tego celu, takie jak wielobarwne gwiazdki, kulki styropianu czy koraliki. Jednak z powodzeniem możemy dodać także składniki, które znajdziemy w kuchni, takie jak np. ziarenka grochu. Zabawa sensoryczna takim glutkiem będzie wspierać rozwój twórczego myślenia u dziecka i pomoże mu doskonalić zdolności manualne.

 

Źródła:
Radzimińska Agnieszka, Strojek Katarzyna, Kaźmierczak Urszula, Weber-Rajek Magdalena, Srokowski Grzegorz, Bułatowicz Irena, Goch Aleksander, Zukow Walery. Ocena zachowania dziecka z zaburzeniem integracji sensorycznej. Health and Sport. 2015:5, online: https://apcz.umk.pl/JEHS/article/view/3262, dostęp 28/03/2022
Dudzińska Marlena. Wspomaganie terapii dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego w kontekście koncepcji integracji sensorycznej – implikacje praktyczne. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. 2020:37, online https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5645, dostęp 28/03/2022
Onisk Izabela. Wpływ zabawy na rozwój dziecka. online https://blizejprzedszkola.pl/wpis-17208,wplyw-zabawy-na-rozwoj-dziecka#, dostęp 28/03/2022